Guro Solberg

HANOI

Kategori: Ukategorisert | 1 kommentar » - Skrevet søndag 19. oktober , 2014

HEI

Nå er endelig fire uker med en upraktisk gips på foten endelig over! Var en helt utrolig deilig følelse å endelig kunne gå vanlig, bevege foten og slippe krykker mens jeg går rundt. Er rart å tenke på at 2/3 av mitt opphold her nede har vært med gips. Det føles veldig lenge siden at jeg brakk foten, selv om disse fire ukene egentlig har gått utrolig fort. Har virkelig fått føle på hvor lite Vietnam er tilrettelagt for folk som ikke kan komme seg frem helt vanlig. Er virkelig noe helt annet å gå med gips her i Vietnam enn det ville vært i Norge.
Da jeg var inne hos legen var jeg utrolig redd for at han kom til å si at jeg måtte ha på gipsen lenger. Men da han kom inn igjen med en slags elektrisk sag etter å ha sett på røntgenbildene mine kunne jeg puste lettet ut. Endelig!

Forrige uke hadde vi fri på torsdag og fredag, og vi benyttet langhelgen til å dra til Hanoi og Halong Bay. Vi dra avgårde etter skolen på onsdag og ankom hotellet våres rundt kl 7 på kvelden. Selv om vi ikke hadde hatt så mange dager hjemme mellom Hue og Hanoi, var det deilig å komme inn på et fint hotellrom med gode senger, morgenkåper og badekar :)

PA082425-1

PA082416

Neste dag dro vi avgårde med retning Halong Bay etter en helt himmelsk frokost. Halong Bay ligger omtrent 3 timer utenfor Hanoi. Vi hadde på forhånd bestilt cruise gjennom Mr Vinh, manageren her i Vietnam, så vi ble hentet med buss på hotellet og plassert på en båt da vi kom frem. Halong Bay var bare utrolig fint! En utrolig opplevelse å være der og kjøre mellom alle de spesielle fjellformasjonene. Det var litt tåkete den dagen, noe som var litt dumt, men det ble heldigvis bedre utover dagen. Siden jeg da fortsatt hadde gips på beinet kunne jeg ikke padle i kajakk eller dra opp til en hule på den ene øyen. Så jeg ble værende en del i båten, men det var jo egentlig bare deilig. Er jo ikke hver gang man ligger i en båt og slapper av midt i Halong Bay heller :)

PA092466

PA102700

PA102710

PA092429

Vi overnattet på båten en natt, før vi så dro tilbake til Hanoi. Denne dagen var det 60-årsjubileum siden de ble frigjort fra Frankrike, og vi hadde fått høre at det skulle være masse fyrverkeri over hele byen. Vi dra avgårde til den ene innsjøen der vi visste det skulle være fyrverkeri, og der var det et enormt hav av mennesker som hadde samlet seg for å feire. Vi fikk høre dagen etterpå at det hadde vært mellom 2,5-3 millioner mennesker i gatene den kvelden, noe som er helt sykt å fatte. Vi fikk ikke sett så mye av fyrverkeriene, men var en utrolig morsom opplevelse å stå der midt i folkehavet og høre på hvordan de reagere når det kommer store og fine raketter. Var en helt spesiell stemning.

Siden flyet våres gikk kl 3 på søndagen var lørdagen den eneste hele dagen vi hadde i Hanoi. Først dro jeg og to andre på Ho Chi Minh-museet, før jeg dro til Hoan Kiem Lake. Området rundt Hoan Kiem Lake er veldig fint, her er det parker, blomster, trær og et tempel midt uten på vannet. Så her hoppet jeg rundt alene på krykker til forbipassersendes store forundring. Endte tilslutt og på en kafé der jeg møtte noen andre til lunsj. Hanoi var en utrolig fin by, ikke rart noen kaller den for Asias Paris. Anbefaler virkelig folk å dra dit, men sett av mer enn en dag slik som vi gjorde, det trengs!