Guro Solberg

Helgetur til Hue

Kategori: Ukategorisert | 0 kommentarer » - Skrevet søndag 5. oktober , 2014

Hei!

Siden vi hadde fri denne fredagen, dro noen av oss på langhelg til Hue, Vietnams gamle keiserby. Hue ligger omtrent 3 timer unna Hoi An. Vi reiste dit med buss, dro avgårde fredag morgen og var fremme i Hue ved lunsjtider. Vi kjørte med en «sove-buss», så det var egentlig en veldig behagelig busstur. Her hadde vi god plass og setene kunne legges helt tilbake, noe som var utrolig deilig!

SAM_2233

Etter å ha sjekket inn på hotellet og spist en utrolig god lunsj på «Hot Tuna», leide vi sykler og begynte å utforske byen på to hjul. «The Imperial City» , som er den gamle keiserbyen, kom først på sightseeing-listen vår. Det var et utrolig stort og fint område med masse forskjellige gamle bygninger som vi ble kjørt rundt til. Var veldig spennende å se, selv om vi fikk litt lite informasjon om hva det var vi egentlig så. Ikke noen informasjonsplakater på engelsk her nei ;)

Dette er de fine folkene jeg dro på tur med!
SAM_2301

SAM_2303

SAM_2305

SAM_2328

SAM_2336

Det er også et helt annet nivå på trafikken i Hue enn det vi er vandt med fra Hoi An, så det var litt vanskelig til tider å skulle navigere seg gjennom gatene og kryssene med 11 personer på 10 sykler (jeg satt bakpå bagasjebrettet). Men vi kom oss da frem dit vi skulle tilslutt.
På kvelden spiste vi middag på en flytende restaurant på Parfymeelven, men kan ikke si det slo helt an. Var kanskje to av elleve stykker som likte maten vi fikk servert, så ikke noe å skryte av. Men restauranten var veldig fin og man hadde god utsikt over eleven.

SAM_2391-2

På lørdagen dro de fleste til et sted utenfor Hue der de hadde varme kilder og zip-line. Men siden jeg med brukket fot ikke hadde fått gjort noen av delene, ble jeg igjen i Hue og dro på sighseeing med en av de andre som også ble igjen i byen. Vi dro til en high school som Ho Chi Minh (onkel Ho, mannen som blir sett på som «landsfaderen» til Vietnam) gikk på, en utrolig fin pagoda som lå i et ikke så turistifisert område av byen, og til Ho Chi Minh-museet. Etter alt dette var armene og hendene mine helt utslitt, og jeg dro tilbake til hotellet for å slappe av før middagen senere på kvelden.

PA042355-1

PA042370

PA042396-1

PA042393

PA042406-1

Har vært en veldig bra tur, og selv om armene mine nå er helt utslitt og hendene mine er fulle av sår og vannblemmer, var det definitivt verdt det :) Var også så utrolig deilig å vært på hotell, ha en dobbeltseng alene, ta varm dusj, og å faktisk ha litt plass å gå på inne på rommet, noe vi ikke har så mye av her i huset i Hoi An.

Takk for en fin tur!

– Guro

Bloggen "Guro Solberg" er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. Forfatter er selv ansvarlig for innhold. Tekniske spørmål rettes til post[att]bloggnorge[dått]com.